De afgelopen twee jaar verzorgde Montefeltro blogs op Mobility Reporter. Ze zijn nu hier gebundeld.
Mobility Reporter: Hoe je de 4 drempels naar duurzame mobiliteit overbrugt
Waarom is invoering van duurzame mobiliteit toch zo weerbarstig? Nog steeds zijn er relatief weinig bedrijven die het rigoureus durven aan te pakken. Vier drempels liggen in de weg, ontdekte Daan van Egeraat van Mobiliteit.NU.
De man achter het scanportaal ging in gesprek met twintig experts uit het veld over de invoering van duurzamere mobiliteit: werkgevers, adviseurs en dienstaanbieders. Wat bleek? Zij lopen allemaal tegen nagenoeg dezelfde zaken aan. Hoe kunnen we deze drempels slechten?
FD: Particuliere initiatieven helpen nu al bij het terugdringen van filevorming
Spreiden van files naar tijd en plaats staat weer op de agenda. Belonen van gewenst reisgedrag met prijsprikkels. Dat concept blijft ijzersterk. Maar u herinnert zich: dertig jaar geleden was minister Maij-Weggen er al mee bezig. Sindsdien is de kilometerheffing meermaals tevergeefs gereïncarneerd. Achilleshiel bleek keer op keer de invoering. Maar intussen heeft een aantal werkgevers tijd- en plaatsafhankelijke prijsprikkels wél succesvol ingevoerd. Met als bijvangst: minder files.
Bijdrage opiniepagina FD 3 mei 2017 van Daan van Egeraat en Jan Hendrik Leopold.
Verkeer in Beeld: Van private parkeermaatregel tot Beter Benutten-voorbeeld
Twintig procent minder parkeertransacties. De resultaten van het mobiliteitsbeleid van Academisch Ziekenhuis Maastricht tonen de effectiviteit van vraagsturing. Er ontstaan kansen wanneer facilitaire manager en HR-manager op een nieuwe manier samenwerken, en de adviseur hen op een nieuwe manier ontzorgt.
17 04 Van private parkeermaatregel tot Beter Benutten voorbeeld