Ook bij ASML werkt het: ‘gigantische sprong’
Ook bij ASML werkt het: belonen van gewenst gedrag, vraagsturing, incentiveren op basis van ‘Arrangement per Segment’. Tussen 40 en 45% van medewerkers in de doelgroep komt intussen op de fiets.
Op 17 april 2018 presenteerde Montefeltro een nieuw Access en Mobility beleid bij de Board van ASML. Intussen is 3 jaar eerder dan gepland de doelstelling gehaald. ASML spreekt van een ‘gigantische sprong’.
Dit lijkt sterk op onze resultaten elders
Ook bij Academisch Ziekenhuis Maastricht bereikten we dergelijke spectaculaire resultaten: 40% minder parkerende medewerkers.
Lees wat ASML er zelf over zegt:
‘Een bekend verschijnsel in Veldhoven was de ‘ASML-file’. Tussen de snelweg en de parkeergarages op de campus van ASML (1700 medewerkers) stond tijdens de spits een flinke file. Vijf jaar na het uitstippelen van een fietsbeleid staat er bij fietsambassadeur ASML nog steeds een file, maar dan bij de poortjes van de fietskelder bij het hoofdgebouw.
‘Met een scherpe doelstelling ging ASML vijf jaar terug met een fietsbeleid aan de slag. ‘Tweederde van het personeel kwam iedere dag in de auto naar werk’, vertelt Lucas van Grinsven (Hoofd Communicatie & Community Engagement). We wisten: als ASML blijft groeien zoals we nu doen, is het concept van iedereen afzonderlijk in de auto naar werk, onhoudbaar.’ We stelden als doel om dat binnen vijf tot zeven jaar terug te brengen tot minder dan de helft. Het merendeel zou met de fiets of het OV moeten gaan reizen.
‘Het streven was dat in 2025 één derde van de werknemers op de fiets naar werk zou komen. De mensen die binnen fietsafstand wonen (tussen 0 en 15 kilometer van de campus) werden de doelgroep. Nu, 3 jaar eerder dan gepland, is deze doelstelling gehaald. Op mooie dagen in de zomer ligt het percentage zelfs tussen de 40 en 45 procent. We hebben echt een gigantische sprong gemaakt.’