In dit project is voor het eerst in een econometrische analyse de relatie gelegd tussen de commerciële waarde van kantoren en de kwaliteit van de bereikbaarheid.
Dit vergde het ontwikkelen van de bereikbaarheidskaart van Nederland (www.bereikbaarheidskaart.nl) en achterliggende databestanden, en inbreng van een omvangrijk en uniek databestand door DTZ Zadelhoff Research.
Daan van Egeraat nam het initiatief tot dit complexe project. Het formeren van project en partijen duurde enkele jaren. Er was aanvankelijk weinig geloof bij overheden en vastgoedpartijen. Toch kon het het project in 2005 starten, en leverde het vanaf 2007 tot 2009 sprekende resultaten.
Twee doelen lagen ten grondslag aan dit project, en die gaven een impuls aan twee beleidsrelevante transities binnen het verkeer en vervoerdomein:
1. Herinrichting raakvlak publiek-privaat: de zoektocht naar nieuwe vormen van private betrokkenheid in het krachtenveld rond bereikbaarheid
2. Herinrichting activiteiten binnen de publieke sector: de zoektocht naar betere afstemming tussen ruimtelijke ordening en infrastructuur.
Download Eindrapportage van het Transumoproject Waarde vastgoed en bereikbaarheid